کد خبر: ۸۵۲۹۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
هنوز اتفاق خاصی در زمینه آزادسازی پول‌های بلوکه شده رخ نداده است

دلار ٧ نرخی شد| دلارهای آزاد شده ایران چه شد؟

دبیر کل کانون صرافان کشور گفت: در حال حاضر با نرخ تالار اول و سنا با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، نرخ تالار دوم و نرخ نیما، نرخ اسکناس بازار متشکل، نرخ ets بانک مرکزی، نرخ بانک ملی، نرخ مداخله و نرخ بازار آزاد مواجه هستیم در حالی که قراربود ارز تک نرخی شود.
دلار ٧ نرخی شد| دلارهای آزاد شده ایران چه شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

کامران سلطانی‌زاده در گفتگو با ایلنا درباره اثرگذاری انتشار خبری مبنی بر انتقال بخشی از پول‌های آزاد شده در عراق به عمان، در بازار ارز اظهار داشت: اگر پولی آزاد شده باشد باید این خبر از سیستم رسمی اعلام شود و بانک مرکزی میزان دقیق آزادسازی پول‌های بلوکه را اعلام کند و نباید این موضوعات تنها به اخبار غیررسمی محدود شود. 

وی با بیان اینکه تنها می‌توان با اخبار تایید شده و رسمی درباره اثرگذاری پول‌های آزاد شده در بازار آزاد اظهار نظر کرد، گفت: قاعدتا اگر پولی آزاد شود باید بلافاصله به چرخه تبادلات ارزی وارد و ورود آن به تبادلات ارزی هم باید در سامانه نیما نشان داده شود. 

دبیر کل کانون صرافان ادامه داد: سامانه نیما یک سامانه رسمی است و تمام ارز‌ها به صورت رسمی در این سامانه عرضه می‌شوند بنابراین ارز آزادشده وقتی وارد چرخه رسمی شود می‌تواند به طور محسوس در بازار ارز اثرگذار باشد، اما تا جایی که می‌دانم در ماه‌های گذشته اکثر صرافی‌ها از دریافت ارز از سامانه نیما رضایت ندارند و این نشان می‌دهد که گشایش قابل توجهی در این زمینه نداشتیم و اگر گشایشی رخ داده بود به طور قطع باید افزایش عرضه ارز در سامانه نیما قابل راستی‌آزمایی می‌بود.

سلطانی‌زاده افزود: پیش از این هم هر بخشی از دارایی‌های ایران که آزاد می‌شد به طور رسمی در این باره اطلاع‌رسانی انجام می‌شد، اما در حال حاضر تمام اخبار درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده غیررسمی هستند. 

وی درباره پول‌های آزاد شده در مدت زمان دولت سیزدهم گفت: به یاد ندارم در این مدت به طور رسمی، پولی آزاد شده باشد، در حالی که در این مدت آزادسازی پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی و عراق به صورت جدی مطرح شد، اما هنوز اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است.

دبیر کل کانون صرافان درباره کاهش نرخ دلار تا ۴۷ هزار تومان در روز‌های گذشته تاکید کرد: در این مدت در بازار دلار ۴۷ هزار تومانی را ندیدیم و در این مدت کمترین قیمت دلار ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومان بود. براساس اخبار غیررسمی در بازار، کاهش مقطعی نرخ ارز به دلیل دخالت‌های غیر مستقیم بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها در تزریق ارز در بازار بوده و این کاهش جزیی اثر مداخله است. البته بانک مرکزی علاوه بر دخالت در بازار داخلی؛ در بازار برخی کشور‌ها به صورت غیرسمی مداخله می‌کند. اگر مداخله انجام نمی‌شد، به طور قطع قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند وگرنه به دلیل اتفاقاتی که رخ می‌دهد نرخ ارز باید بیشتراز این اعداد باشد. البته ساز و کار مداخلات مشخص نیست و این موضوع به صورت رسمی اعلام هم نشده است. اگر مداخله‌ای انجام می‌شود باید با همان دلار ۴۰ هزار تومانی انجام شود، اما می‌بینیم که مداخله با نرخ بازار آزاد شکل گرفته است. 

دبیر کل کانون صرافان با تاکید بر اینکه امروز نرخ ارز ۷ نرخی شده است، تاکید کرد: در حال حاضر با نرخ تالار اول و سنا با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، نرخ تالار دوم و نرخ نیما، نرخ اسکناس بازار متشکل، نرخ ets بانک مرکزی، نرخ بانک ملی، نرخ مداخله و نرخ بازار آزاد مواجه هستیم در حالی که قراربود ارز تک نرخی شود. 

سلطانی‌زاده ادامه داد: نتیجه نرخ‌گذاری دستوری افزایش فاصله نرخ ارز بازار آزاد با نرخ سنا و نیما و ... است در حالیکه در مقطعی در سال گذشته با ایجاد بازار توافقی این اختلاف و فاصله قیمتی به حداقل رسیده بود. فراموش نکنیم که در ابتدای سال ۱۴۰۱ اختلاف نرخ نیمایی با بازار آزاد کمتر از سه تا پنج درصد بوده و در بازار توافقی اواخر سال ۱۴۰۱ بازار آزاد و صرافی‌های رسمی عملا نزدیک بهم بودند.

چرا دلار در محرم گران می‌شود؟

سایت اکوایران نیز نوشت: سکه در رشد ۵۰۰ هزار تومانی هتریک کرد. قیمت سکه امامی در معاملات چهارشنبه هم رشد ۵۰۰ هزار تومانی داشت و وارد کانال ۲۸ میلیون شد و در ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله می‌شد. معامله‌گران می‌گویند تمامی بازار‌ها سه روز گذشته با برخورد به کف رشد داشتند.

سکه با برخورد به ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دو کانال بالا آمده، دلار هرات با برخورد به ۴۷ هزار و ۹۰۰ تومان تا یک کانال رشد داشته، و طلای آبشده هم با برخورد به حمایت ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایشی شد و بالای ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در مثقال معامله می‌شد.

قیمت دلار هرات در ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان شروع کرد و با یک افزایش تا ۴۹ هزار هم بالا رفت، اما با توجه به این موضوع که معامله‌گران این سطح را مقاومت روانی مهمی می‌دانستند آنجا فروشنده شدند و دوباره قیمت به ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. فرق این روز‌های قیمتی نسبت به چند روز قبل این است که همه نظر فروش داشتند و الان اینطور است که قیمت به این حمایت رسید بخرید و در مقاومت فلان بفروشید. یعنی چند روز پیش خریدار ترس داشت و در لاک دفاعی بود، اما الان نه. قیمت دلار در تهران هم با رشد به کانال ۴۹ هزار تومان رفت.

در بازار درمورد این رشد‌ها دو نظر متفاوت وجود دارد. اولی این بود که بخاطر تعطیلی بازار‌ها برای محرم این رشد‌ها کار نوسان‌گیر‌ها است و دوباره بعد از تعطیلات قیمت‌ها به جایی که بودند برمی‌گردند. نظر دوم این بود که قیمت‌ها با کاهش به کف رسیده بودند و آن نرخ‌ها برای خریدار سود می‌داد، خریدار هم به بازار آمد. درواقع این دسته معتقدند قیمت‌ها در آن سطح برای خریدار ارزنده بودند.

سوژه بازار چهارشنبه دینار عراق بود. این روز‌ها خرید و فروش دینار به واسطه محرم و سفر به عراق داغ است. قیمت دینار در بازار تهران بین ۳۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳۴ هزار تومان معامله می‌شود. این درحالیست که بر اساس نرخ برابری دینار به دلار، قیمت دینار در ایران حوالی ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان برآورد می‌شود. البته معامله‌گران می‌گویند این موضوع در بازار کاملا جا افتاده و همیشه در محرم قیمت دینار به خاطر تقاضای بالا، گران‌تر می‌شود.

فنی‌ها می‌گویند تا زمانیکه قیمت دلار بالای ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان است دوباره می‌تواند برای شکستن مرز مقاومتی ۴۹ هزار تلاش کند. اما اگر قیمت دلار مرز حمایتی ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان را از دست بدهد عدد طلایی بازار ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومان است و بالای آن شانس صعود بیشتر است. یکسری از تکنیکال‌کاران معتقدند بین ۴۹ هزار و ۲۰۰ تا ۶۰۰ تومان یک گپ وجود دارد که دلار باید آن را در چارت پر کند. معامله گران می‌گویند اگر از این مرز رد شود روند جدید شکل می‌دهد، اما اگر در شکستن این دامنه ضعف داشته باشد فشار فروش زیاد خواهد شد.

نکته بازار این بود که در بازار ارز هرات گفته می‌شد شب گذشته یک حساب ایرانی دلار را در ۴۸ هزار و ۹۰۰ تومان خریدار بوده و این درحالیست که حداکثر قیمت دلار در معاملات سه‌شنبه ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان بود.

جدال بازارساز و مقاومت دلار در بازار تعطیل تهران

سایت تجارت‌نیوز هم در خصوص وضعیت بازار ارز نوشت: از نیمه‌های هفته گذشته بازار تهران تعطیل بود. با اینکه گمانه‌زنی‌ها بر مدار ثبات قیمت دلار می‌چرخید، اما این اسکناس یک پله صعود کرد و دیروز در کانال ۴۹ هزار تومانی به کار خود پایان داد. معامله‌گران بازار ارز دلیل افزایش قیمت روز‌های گذشته را ترس خریداران دلار برای افزایش قیمت در زمان بازگشایی رسمی بازار‌ها در روز دوشنبه ۹ مرداد اعلام کردند.

بازار ارز و قلب مبادلات دلار در پایتخت طی روز‌های گذشته، شلوغ و متقاضی برای دلار زیاد بود. نگرانی معامله‌گران خرد از آچمزشدن توسط بازارساز، تقاضا در بازار ارز را صعودی کرد و دلار را در کانال بالاتر نشاند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند شوک‌های بازدارنده قیمتی در کوتاه‌مدت بر بازار ارز تاثیر می‌گذارد. آن‌ها می‌گویند اخبار غیراقتصادی در بازه زمانی یک تا دو روزه بازار‌های مالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما تمام این موضوعات مقطعی است. آن‌ها معتقدند سایر بازار‌ها از مواد غذایی گرفته تا بازار لوازم الکترونیک و صنایع بالادستی با دلار بالای ۶۵ هزار تومان مبادله می‌شوند. عقب‌ماندگی این اسکناس از سایر بازارها، برای مهار تورم از جانب سیاستگذار صورت گرفته و باید انتظار آغاز صعود قیمت دلار را داشته باشیم.

تحلیلگران اقتصادی کف فعلی قیمت دلار را محدوده ۴۹ هزار تومانی می‌دانند. به اعتقاد آن‌ها فعلا این اسکناس روند نگرفته و خنثی است. اگر قیمت دلار محدوده مقاومتی ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومانی را بشکند، وارد روند صعودی می‌شود و اگر منطقه حمایتی ۴۷ هزار و ۹۰۰ تومانی را بشکند این اسکناس در روند نزولی قرار خواهد گرفت. اما تحلیلگران بازار ارز می‌گویند در میان‌مدت و محدوده زمانی ۶ ماهه اسکناس آمریکایی به کانال‌های بالاتر ورود می‌کند.

معامله‌گران معتقدند سیاستگذار تلاش کرده با سیگنال‌های سیاسی مساعد، دلار را زیر کانال ۵۰ هزار تومانی نگه دارد، اما آن‌ها دوام این راهکار را بلند‌مدت نمی‌دانند.

نخستین سیگنال هفته اخیر که در روز‌های پایانی تیر بر بازار ارز اثر گذاشت و چشم معامله‌گران در ابتدای هفته نیز به آن بود، خبر معافیت تحریمی برای دریافت پول برق صادراتی ایران به عراق بود. برداشت فعالان بازار ارز از این خبر موید توافق موقت میان ایران و آمریکا بود. این سیگنال توانست دلار را یک روز در کف کانال ۴۸ هزار تومانی نگه دارد.

در روز‌های بعد نیز دیدار امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با محمد عبدالعزیز الخلیفی وزیر مشاور در وزارت امور خارجه دولت قطر در تهران و حضور نجلاء المنقوش وزیر امور خارجه لیبی در صدر هیاتی به تهران خبر اثرگذار بر بازار بود.

این دیدار‌ها گمانه‌زنی‌ها درباره تبادل زندانیان و آزادسازی منابع بلوکه شده ایران را در میان بازیگران بازار ارز افزایش داد. اما اواسط هفته اخیر مت میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی در واشنگتن از انتقال بخشی از پول ایران به عمان خبر داد. وی گفت: «این انتقال یک گام مهم برای خروج پول ایران از عراق است، زیرا ایران از این پول به عنوان یک اهرم علیه کشور همسایه خود استفاده می‌کند؛ بنابراین این پول در عمان نگهداری خواهد شد، اما محدودیت‌های عراق بر این پول در عمان نیز اعمال خواهد شد.»

قرار است از این پول تنها در اهداف غیرتحریمی و بشر دوستانه استفاده شود و هر انتقالی باید از سوی وزارت خزانه داری آمریکا تایید شود.

کارشناسان اقتصادی معتقدند سیگنال‌های سیاسی اگر عملیاتی نشوند نهایتا تا پایان تابستان می‌تواند برای مهار قیمت دلار موثر باشند؛ بنابراین سیاستگذار باید یا به فکر سیگنال جدیدی برای مدیریت ارزی کشور باشد و یا در تحقق اخباری که در ماه‌های گذشته منتشر شده تلاش مضاعفی کند.

به نظر می‌رسد بازار ارز برای روز دوشنبه (۹ مرداد) و بعد از بازگشایی بازارها، در انتظار سیگنال قوی است که به قیمت دلار وضوح بیشتری ببخشد و یا اخبار سیاسی به بازار تزریق شود و این اسکناس همچنان زیر کانال ۵۰ هزار تومانی معامله شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
1
25
مردم از دست شما گرفتار شدند
حسين
|
Turkey
|
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
0
22
بخوريد و بي اشاميد بلكه اين تتمه هم تمام شود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین